Dette sier generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson, som legger til at den helt nye redningsskøyta blir unik i norsk redningshistorie. Med sine 32 meter blir fartøyet den største redningsskøyta levert noensinne.

Det nye fartøyet vil ha stor rekkevidde i de værharde havområdene i nord. Det vil ha hele Nord-Norge som operasjonsområde, og vil bli flyttet rundt etter behov.

– Denne redningsskøyta kan møte utfordringer i maritime søk og redningsoppdrag langt til havs. Fartøyet er rustet for å bistå i store ulykker og masseevakueringer under svært krevende forhold, sier Herlofson.

Den nye topp moderne redningsskøyta blir et flytende beredskapssenter. Redningsselskapet har som mål at redningsskøyta driftes så bærekraftig som mulig, og ønsker å installere den med hybrid fremdrift.

En slik løsning har aldri vært prøvet på et redningsfartøy av denne størrelsen i Norge.

Prislappen på redningsskøyta, inkludert designutvikling, bygging og utrustning med nødvendig redningsteknisk utstyr, er estimert til mellom 140-150 millioner kroner.

Håpet er at redningsskøyta kan leveres innen utgangen av 2025.

Totalt har Redningsselskapet mottatt 127 millioner kroner til byggingen av den nye redningsskøyta, som skal bedre den operative beredskapen i Nord-Norge, spesielt for fiskebransjen.

  • Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge: 16 millioner kroner

  • Norges Råfisklag: 1 million kroner

  • GarMar Holding AS: 110 millioner kroner

Til tross for store donasjoner er det fremdeles behov for mer støtte for å sikre fullfinansiering av fartøyet.

– Redningsselskapet er helt avhengig av gaver og donasjoner for å kunne gjøre jobben som kreves av oss, påpeker Herlofson.